Se incarca... Va rugam asteptati...

Magazin Online de produse naturiste Calivita

Producatori

Newsletter:


Calciul

Dintre toate mineralele din organism, calciul e cel mai abundent. Scheletul oranismului depinde de calciu, la fel cum structurile mai rigide, de sustinere. Depozitarea calciului in oase e un proces structural. E aproape ca si cum oasele s-ar intinde contra fortelor gravitatiei, ajutandu-ne sa ne ridicam. In absenta gravitatiei, oasele incep de fapt sa piarda calciu. In timpul unei calatorii spatiale de 8 zile, astronautii au pierdut 200 mg de calciu zilnic, in ciuda unui program de exercitii intense si atent elaborat.

Absenta gravitatiei in spatiu face mersul imposibil, astfel incat oasele incep sa piarda calciu,  fenomen ce continua pana la reaparitia fortelor naturale ale gravitatiei, mersului, ridicarii greutatilor si alte activitati specifice omului, ce modeleaza corpul.

laptele e o sursa excelenta de calciuDaca un os se fractureaza, iar marginile fracturii isi modifica pozitia, membrul respectiv nu se deformeaza obligatoriu. Atat timp cat sunt unite, fortele de gravitatie si cele create de efort in timpul folosirii membrului vor determina treptat membrul fracturat sa-si modifice forma, revenind la alinierea adecvata, pe masura ce calciul e depozitat de-a lungul liniilor de gravitatie sau al liniilor de forta.

Prin acelasi mecanism, daca gravitatia nu isi exercita efectul si organismul e in repaus, calcificarea scheletului se opreste, iar calciul are tendinta de a fi reasorbit de la nivelul osului pentru a fi folosit in alte scopuri.

Se fac eforturi imense pentru a redresa pacientii cu repaus la pat cat mai repede posibil. Varstnici, in special, devin mult mai susceptibili la fracturi daca raman inactivi o perioada prea mare de timp.

Chiar si in timpul noptii, cand corpul e inactiv, si in repaus la pat, calciul se poate pierde din organism prin eliminare urinara, daca dieta nu contine suficient calciu sau daca ultima masa, chiar cu un continut adecvat de calciu, a fost luata cu multe ore in urma. Acest aspect e in mod special valabil in cazul persoanelor mai in varsta, ce au tendinta de a consuma o mai mica cantitate de minerale, cu o absortie mai limitata si care fac mai putin exercitiu fizic.

In urma modificarilor hormonale ale menopauzei, femeile par sa fie mult mai susceptibile la actiunea hormonului paratiroidian, ce stimuleaza reabsortia calciului in oase si ajung sa piarda in cursul noptii o cantitate mai mare de calciu decat pot recupera in timpul zilei. Rezultatul e o demineralizare treptata a oaselor odata cu avansarea in varsta si cresterea incidentei fracturilor. Apar frecvent tasari vertebrale, ca urmare a greutatii ce trebuie suportata. S-a estimat ca o astfel de scadere a rezistentei osoase, numita osteoporoza, e afectiunea ortopedica majora la aproximativ 1 din 4 femei aflate la menopauza.

Pana de curand, s-a presupus ca osteoporoza face parte din procesul natural de imbatranire, si ca nu poate fi prevenita si nici ameliorata. Totusi, se acumuleaza dovezi ce sugereaza ca osteoporoza e mult mai frecventa la persoanele cu un aport scazut de calciu si ca aceasta stare poate fi in unele cazuri emeliorata, desi necesita cantitati foarte mari de calciu.

La evaluarea unui grup de femei cu vaste cuprinse intre 79-89 de ani, s-a constatat ca acestea obtineau din dieta doar aproximativ 450 mg de calciu pe zi, cu putin peste jumatate din ratia alimentara recomandata de 800 mg.

Dupa administrarea unui supliment zilnic cu calciu (750 mg), impreuna cu 375 unitati de vitamina D , densitatea osoasa a crescut intr-un inerval de trei ani. In cazul celuilalt grup, ce nu a primit tratament, densitatea osoasa a continuat evolutia descendenta in aceeasi perioada de timp.

Din pacate, aportul foarte mare de calciu poate diminua absortia altor minerale importante, cum ar fi manganul, zincul si fierul. Aportul la momentul potrivit al unor alimente bogate in calciu (de exemplu laptele inainte de culcare), exercitiile fizice regulate si o alimentatie corecta in general, cu accent pe legume proaspete, fragede, sunt moduri eficiente de a combate osteoporoza, pe langa suplimentele cu calciu.

Un studiu experimental efectuat recent pe 25 de persoane ce au trait timp de 10 ani sau chiar mai mult cu o dieta fara carne, a evidentiat ca acesti indivizi prezentau o mineralizare osoasa mai buna decat grupul de control format din barbati si femei cu aceleasi caracteristici, cu exceptia unei diete bazate pe carne.